Tue Sep 26 11:09:58 SAST 2017

Kenny Kunene's website is a 'tabloid at best' - judge

2017-09-13 15:44:31.0 | Nico Gous |

Controversial businessman Kenny Kunene’s online news website‚ the Weekly Xposé‚ is a “tabloid at best”.

Businessman Kenny Kunene (Left) and Sunday Independent’s editor Steve Motale exit the South Gauteng High Court in the Johannesburg CBD. The pair where taken to court by a woman who was connected to Deputy President Cyril Ramaphosa’s alleged affair. Picture credit: Alaister Russell/The Times

This is how Judge Raylene Keightley described the website on Wednesday in the Johannesburg High Court.

The website published graphic sexual videos which a woman allegedly sent to Deputy President Cyril Ramaphosa‚ who is not in the videos.

The website blurred out the woman in the videos‚ but published her name‚ age and where she lives.

She applied on Monday for an interdict to remove the two videos on the website and prevent further publications in the future.

Advocate Garth Hulley SC‚ representing Kunene‚ argued that the videos were in the public interest because of the woman’s link to Ramaphosa.

Keightley said the woman was a not a celebrity or a public figure.

Hulley further argued that without the videos the article “might as well not exist” on a website he says is often deemed as “fake news”.

Keightley said she was concerned the first step was to publish the videos.

She argued that there might have been motivation for publishing the videos if Ramaphosa and the woman denied the article; the Weekly Xposé first described the contents of the videos; and Ramaphosa and the woman still denied the allegations.

Advocate Tshifhiwa Mabuda‚ representing the applicant‚ said publishing the videos aimed to “embarrass” the woman.

He said publishing the videos and blurring out the woman’s identity was a contradiction‚ because the article identified her age and where she lived. He also said it remained a violation‚ regardless of how the videos were edited.

Keightley said: “I am sure there is a commercial value in that (publishing the videos).”

Mabuda said Kunene indicated they have “hundreds” of similar videos and argued they must be prevented from being published.

Hulley said they agreed not publish further videos until Keightley had made her judgment.

Mabuda said the applicant had been approached in public by people she did not know who called her a “porn star”.

The Sunday Independent‚ which published allegations of Ramaphosa’s affairs two weeks ago‚ said it would not publish any more pictures or videos relating to the alleged sex scandal.

Editor Steven Motale said he would not be backing down‚ saying the newspaper would use “all material in our possession” to continue with stories into Ramaphosa’s alleged extramarital affairs.

Motale‚ Kunene and Kunene’s two bodyguards were present in court.

Judgement has been reserved until Friday. Keightley said she wanted to apply her mind.

Your Subscription

The Sunday World Network